Säärintamat- rintama lähestyy

Säärintamat ja tuuli – varaudu muutoksiin

Jos sää olisi musiikkia, säärintamat antaisivat musiikille rytmin ja tahdin. Säärintamat jakavat erilaisia ilmamassoja toisinaan hyvinkin jyrkästi. Säärintama on ikäänkuin sadepilvistä syntynyt liikkuva muuri, jonka toisella puolella ilma on lämmintä ja toisella puolella kylmää. Mikäli liikkuvan sademuurin jälkeen ilma lämpenee, on kyseessä lämmin rintama. Jos taas rintaman jälkeen paikalle virtaa kylmempää ilmaa, on kyseessä kylmä rintama.

Säärintamat vaikuttavat oleellisesti tuulten käyttäytymiseen. Kesällä paikallisilmiöillä on suuri merkitys tuulen muutoksille rannikon läheisyydessä, mutta muuten suurimmat muutokset tuulen käyttäytymisessä liittyvät juuri säärintamiin.

Säärintamat ja tuulen muutokset

Säärintaman ylityksessä tuuli muuttaa suuntaa, mutta ei kääntyily täysin sattumanvaraista ole. Se noudattaa aina tiettyjä ehtoja, jotka tuulen ystävän on hyvä tiedostaa:

  1. Ennen rintaman saapumista tuuli kääntyy hiljalleen vastapäivään ja voimistuu
  2. Rintaman ylityksen yhteydessä tuuli kääntyy myötäpäivään ja useimmiten voimistuu kylmän rintaman ja heikkenee lämpimän rintaman jälkeen
Säärintamat - tuulen suunta

Toisinaan muutokset ovat varsin olemattomia, mutta joskus suunta voi kääntyä lähes päinvastaiseksi tai tuuli voimistua kuin napista painaen. Mitä voimakkaampia rintamat ovat, sitä voimakkaampia ovat usein myös tuulen muutokset. Tuulen kääntymisellä tarkoitetaan tässä sen ajallista muutosta. Esimerkiksi jos lounaistuuli alkaa kääntyä hiljalleen etelätuuleksi, kääntyy tuuli vastapäivään. Samoin, jos etelätuuli kääntyy kaakkoon tai vaikkapa pohjoistuuli luoteeseen. Tällainen edellä mainittu tuulen vastapäivään kääntyminen siis enteilee saderintaman lähestymistä etenkin, jos tuuli samalla voimistuu.

Sade alkaa jo ennen varsinaista säärintamaa ja rintaman ylityksen tarkka ajankohta on nimenomaan se, kun tuuli kääntyy myötäpäivään. Tämän jälkeen sadekin yleensä jo pian loppuu tai ainakin se alkaa selvästi heikentyä.  Kylmän rintaman ylityksen yhteydessä tuuli voi kääntyä huomattavan nopeasti ja joskus jopa suunnaltaan lähes päinvastaiseksi.  

Tuulen muutokset lämpimän rintaman yhteydessä

Rintamarakenteella ja yksittäisillä pilvisoluilla on omat virtauskenttänsä, jotka voimistavat ja heikentävät tuulta aivan rintaman lähteisyydessä. Iso osa tuulen muutoksista selittyy kuitenkin ilmakehän pystysuuntaisilla lämpötilaeroilla. Lämpimän rintaman ylityksen jälkeen paikalle virtaa lämmintä ilmaa paksussa kerroksessa. Tällaisessa ilmamassassa matalapaineen tuulet eivät pääse kunnolla meren pinnalle asti, vaikka ylempänä ilmakehässä usein tuulee reippaasti ja pilvetkin saattavat liikkua vauhdilla.

Säärintamat- lämminrintama ja lämmin ilmamassa

Erityisesti jos meri on kylmää, jättää se aivan merenpinnan lähelle kitkaisen vaipan, jossa tuuli ei tahdo pysyä ja on siksi tehottoman pyörteistä. Tällaisessa tilanteessa sääasemien tuulilukemat tuntuvat paljon kovemmilta kuin itse koettu tuuli. Tuntuu kuin tuuli olisi reikäistä. Puuskat ja reiät saattavat kestää vain sekunnin osia tai muutamia sekunteja. Näkyvyys on tällöin myös heikentynyt ja sumujakin usein esiintyy.  Lämpimässä ilmamassassa tuulella on enemmän kitkaa ja siksi se kääntää perustuulta vastapäivään. Niinpä lämpimän rintaman ylityksen yhteydessä tuulen kääntyminen myötäpäivään ei ole yhtä voimakas ilmiö kuin kylmän rintaman yhteydessä. Usein lämpimän rintaman ylityksen yhteydessä tuuli kääntyileekin vähän edestakaisin ja saattaa kestää pidemmän aikaa.

Tuulen muutokset kylmän rintaman yhteydessä

Kylmän rintaman ylityksen jälkeen paikalle virtaa kylmää ilmaa, joka lakaisee pinnasta tuulta hillitsevän vaipan mennessään ja tuuli pääsee hyvin pintaan asti. Mitä lämpimämpi pinta, sitä korkeammalta puuskat pääsevät pintaan asti.

Säärintamat - Kylmärintama ja kylmä ilmamassa

Siinä missä lämpimässä ilmamassassa tuuli on tehotonta ja reikäistä, on kylmässä ilmamassassa tuulessa melko pitkiäkin voimakkaita puuskamoukareita. Toisinaan saattaa jopa tuntua, että tuuli on kovempaa, mitä viralliset mittaukset antavat ymmärtää.  Kylmän rintaman ylitys on usein paljon äkillisempi kuin lämpimän rintaman ylitys. Toisinaan kylmän rintaman ylitettyä tuuli yltyy kuin napista painaen, joskus puolestaan tuulen suunta kääntyy lyhyen ajan kuluessa jopa täysin päinvastaiseksi.  Tosin voimakkaan kääntymisen yhteydessä voi olla tilapäisesti jonkin aikaa jopa melko tyyntä. Kunnon kylmän rintaman jälkeen näkyvyys on hyvä.

Säärintamat ja niiden käyttö omissa tuuliennusteissa

Edellä mainittuja tietoja kannattaa käyttää hyväksi ja kärjistää niillä katsomaansa tai kuulemaansa ennustetta. On kuitenkin hyvä tiedostaa, että kesällä rintamat saattavat olla varsin heikkojakin ja silloin myös muutokset rintamien yhteydessä ovat välillä oikestikin olemattomia. Lähes aina muutokset ovat ainakin osin havaittavissa ja niillä voi saada ennusteeseen lisätarkkuutta. Tuulen käännökset ja pienet nopeuden muutokset eivät nimittäin näy sääkartoilla kovin selvästi, ellei tiedä mitä niistä etsiä. Aika usein rintamiin liittyvät muutokset ovat myös todellisuudessa nopeampia ja voimakkaampiakin kuin miltä ne näyttävät ennusteessa.

Mikäli ennusteessa luvataan tuntuvaa lämpenemistä sateiden jälkeen, on kyseessä todennäköisesti lämmin rintama ja sen jälkeen merellä tuuli on helposti vähän tehottomampaa kuin on ennustettu ja sumuihinkin on syytä varautua. Mikäli ennusteessa luvataan voimakasta kylmenemistä tai suorastaan kylmän purkua, tuulta on helposti luvassa ennustettua enemmän.

Säärintamat ja niiden vaikutus tuulen nopeuteen
Vielä muutama vuosikymmen sitten tuuliennusteet eivät olleet kovin hyviä. Aikoinani toimiessani Ilmatieteenlaitoksen merisäävastaavana käytin tuulivaroituksissa seuraavanlaisia kaavoja. Lämpimän rintaman etupuolella ja kylmän rintaman jälkeen käytin kovemman tuulen kaavaa. Lämpimässä sektorissa, lämpimän ja kylmän rintaman välissä, käytin selvästi heikompaa kaavaa. Mikäli kylmän rintaman jälkeen oli tulossa hyvin voimakas kylmänpurku, lisäsin tuuleen vielä vähän extraa. Vastaavasti, jos lämpimässä sektorissa oli hyvin lämmintä ilmaa, otin vielä vähän pois tuulesta. Tulokset olivat tuohon aikaan ällistyttävän hyviä. Kaavan jakaja, ”E 5mb”,oli painekartasta viivottimella mitattu kahden viivan(5mb) välinen etäisyys luonnossa.

Säärintamat näkyvät lähes aina myös jonkinnäköisenä pilvisyyden muutoksena. Jos tiedät mitä rintamia on luvassa, pilviä seuraamalla pystyt melko tarkkaan varautumaan koska muutos on tapahtumassa.

Säärintamat DWD:n ja Met Office:n analysoimina ovat hyvä apu reitin ja kelien suunnitteluun. On kuitenkin hyvä muistaa, että saksalaisilla ja briteillä kiinnostus meidän rintamistamme ei ole tavattoman suurta ja usein matalapaineiden saavuttua leveyspiireillemme asti niiden piirtämisessä aletaan vähän oikoa mutkia suoriksi. Mikäli kiinnostut itse etsimään säärintamia, Sääneuvoksen meteorologisilta sääkartoilta löydät apua rintamien analysoimiseen. Se kuitenkin vaatii pientä perehtymistä asiaan joten katsotaan sitä sitten toisella kertaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com
%d bloggaajaa tykkää tästä: