Foil ja foilin osat

Foileja valmistetaan pääasiassa alumiinista ja hiilikuidusta sekä näiden eri yhdistelmistä.  Foilien hinnat vaihtelevat valmistusmateriaalista riippuen. Halvimmillaan alumiinifoilin voi saada vajaalla 1000 €. Kalleimmat kisakäyttöön tarkoitetut foilit maksavat jonkin verran yli 2000 €.

Foilin kiinnitys

Foili kiinnitetään purjelaudan evälaatikkoon. Euroopassa valmistetuissa foileissa on yleensä ns.”Deep Tuttle Box”-kiinnitys, joka sopii lähes kaikkiin kisalautoihin ja useimpiin nykyaikaisiin freeridelautoihin.  Amerikkalaisissa foileissa on myös käytössä vähän eksoottisempia kiinnitysmuotoja. Kannattaa siis kiinnityksen suhteen olla tarkkana varsinkin Euroopan ulkopuolelta tilattaessa. Lähestulkoon aina on foileissa mahdollisuus saada Deep Tuttle- tai normaali Tuttle- kiinnitys, kunhan muistaa sitä pyytää. Varmista siis myyjältä oikea kiinnitys, joka sopii lautasi.

Tällä hetkellä markkinoilla on ainakin neljä erilaista evälaatikko systeemiä foilin kiinnittämiseksi lautaan. A) Kaksi US- (tai Euro-) evälaatikkoa vierekkäin. Tässä on etuna foilin paikan säätäminen laudan pituussunnassa. B) Deep Tuttle-laatikko: Sen etuna on, että evälaatikkoja on jo monissa purjelaudoissa olemassa eikä lautaa tai evälaatikkoa tarvitse vaihtaa. C) Normaali Tuttle-laatikko: Tämä kiinnitys toimii vieläkin useammassa laudassa. Deep Tuttlen lisäksi se sopii myös lautoihin, joissa on normaali tuttle-laatikko (Deep Tuttle ei mahdu). D) Tämä ns. KF box on yleistynyt erityisesti Amerikassa ja se on saanut alkunsa kite-puolelta. Se vaati oman KF-laatikkonsa.

Foilin osat

Itse foili koostuu 4 eri osasta: mastosta, fuselagesta, etusiivestä ja takasiivestä.  Masto on foilissa se evän näköinen osa, joka lähtee laudan evälaatikosta alaspäin. Fuselage puolestaan on evän alapäässä vaakatasossa oleva ” lentokoneen runko”. Tähän sitten kiinnitetään etu- ja takasiivet (front, rear wing). Masto ja fuselage on joillakin valmistajilla toisistaan irroitettavat, toisilla valmistajilla ne ovat yhtä ja samaa runkoa.

On vähän makuasia kummasta sitten enemmän tykkää. Irrotettavan maston ja fuselagen suurin etu liittyy matkapakkaamisen helppouteen ja mahdollisesti eri pituisten mastojen ja fuselage:n vaihtamiseen. Haittapuolena puolestaan on suurempi paino ja riski kiinnityksen rikkoutumiselle (valmistajien mukaan olematon).  Valmistajat myös neuvovat irrottamaan foilauksen jälkeen osat ja ruuvit toisistaan sekä huuhtelemaan kaikki makealla vedellä. Suomen suolattomissa vesissä tälle ei kuitenkaan liene tarvetta. Toimenpiteenä tämä onkin ajankäyttömielessä pahimmillaan miltei rikausta vastaava toimenpide. Lisäksi pienet ruuvit on helppo hukata hiekkaan tai nurmikkoon.  Varmastikaan näitä ei Suomessa paljon irrotella eli siinä mielessä monelle kiinteä masto-fuselage on varmasti jopa vähän parempikin vaihtoehto?

Foili aiheuttaa evälaatikkoon normi evää suuremman voiman

Foili kiinnitetään siis evälaatikkoon ja on hyvä ottaa huomioon, että foili aiheuttaa normi surffievää huomattavasti suuremman kuorman evälaatikon taka- ja etupuolelle.  Uusimmat laudat ovat jo osin rakennettu kestämään Foilien rasitusta. Joissakin foileissa on myös eväkinnikkeen yhteyteen rakennetty ylimääräinen tuki, joka vähentää laudan evälaatikon rasitusta. Joka tapauksessa lautaa on myös suhteellisen helppo vahvistaa eli uutta lautaa tuskin tarvitsee sen takia kenenkään ostaa.

Mikäli epäilet evälaatikkosi kestävyyttä tai tarvitset apua laudan vahvistukseen voit tiedustella asia myös sähköpostilla.

Liitä viestiin kuva lautasi pohjasta ja kannesta sekä varmuuden vuoksi laudan koko merkki (erityisesti malli) ja vuosimalli.

info@saaneuvos.fi

 

SÄÄNEUVOKSEN KAUPPAAN PÄÄSET TÄSTÄ