Miten aloittaa PURJELAUTAILU?

Purjelautailu on esikuvallinen tulevaisuuden harrastus. Lajissa yhdistyy luonto, vauhti ja ekologiset arvot. Energiana käytetään puhdasta ja uusiutuvaa tuulivoimaa. Laji on mitä parhainta rentoutumista ja vastapainoa hektiselle arjelle. Surffatessa myös oppii kunnioittamaan luontoa. Aika pian huomaa, ettei luontoa vastaan kannata taistella, mutta sillä on paljon annettavaa.

Purjelautailu on kuntourheiluna monipuolinen ja tehokas. Se kehittää lähes kaikkia tärkeimpiä lihaksia ja koordinaatiokykyä. Purjelautailu kehittää myös kylmänkestoa ja mielenhallintaa tiukissa tilanteissa.

Kenelle purjelautailu sopii

Laji sopii erityisesti niille, jotka tykkäävät liikkua luonnossa ja nauttivat hiljaisuudesta, mutta toisaalta myös niille, jotka pitävät vauhdista ja haluavat hakea omia rajojansa. Äärimmilleen vietynä purjelautailu lasketaan extreme-lajiksi. Kaiken kaikkiaan lajista on kehittynyt monta eri muotoa (katso täältä), joista varmasti löytyy omansa jokaiselle vedessä viihtyvälle.

Laji vaati uimataitoa ja kykyä sukeltaa rennosti, muuten lajin voi aloittaa kuka tahansa! Toisin kun yleensä luullaan, ikä tai sukupuoli ei aiheutua minkäänlaista estettä lajin harrastamiselle. Lajin aloittaminen ei oikeastaan edellytä edes erityisen hyvää yleiskuntoa, mutta on varmaa, että kunto nousee kohisten. Nöyryys myös palkitaan tässä lajissa.  Surffaajana ei oikeastaan koskaan tulla valmiiksi ja uutta opetellessa joudutaan aina vähän uimaan. Siinä vaiheessa, kun ei enää lainkaan kehdata kaatuilla, loppuu myös uudenoppiminen.

Turvallisuus

Purjelautailu on turvallinen laji, kun noudattaa tervettä järkeä.

  1. Varsinkaan ensimmäisellä kerralla ei vesille kannata lähteä yksinään. Kokeneemman surffaajan opastus on ensimmäisellä kerralla vähintäänkin suotavaa.
  2. Aluksi on tärkeää välttää tilanteita, joissa tuuli puhaltaa rannasta ulapallepäin. Tällöin nimittäin ajaudutaan vähitellen rannasta poispäin ja ulompana tuuli alkaa voimistua. Rantaan takaisinpääsy syvenevässä vedessä muodostuu ensikertalaiselle todennäköisesti liian vaikeaksi.
  3. Purjelautailun alkeita ei kannata harjoitella liian kovassa tuulessa. Tällöin väsähtää ja pelästyy aivan turhaan. Toisaalta tuuli ei ensimmäisellä kerralla saisi olla aivan tyyntäkään. Paras hetki harjoitteluun löytyy täältä (katso värit kartan oikealta puolelta).
  4. Harjoitteluvaiheessa on hyvä käyttää pelastusliivejä ja jos jotain hajoaa kannattaa aina pysyä laudan luona ja mielellään sen päällä sekä yrittää olla hätääntymättä. Normaalisti apu tulee varsin nopeasti, jos et ole aivan yksiksesi liikkeellä.
  5. Omia taitoja ei kannata yliarvioida. Varsinkaan vieraalla rannalla ei kannata lähteä kovaan tuuleen tai aallokkoon, ennen kun on nähnyt jonkun muun lähtevän vesille.
  6. Rannan muut käyttäjät ja uimarit on huomioitava. Älä purjelautaile uimareiden seassa. Vedessä kiitävä purjelauta on osuessaan uimarilla kohtalokas.

Aloittaminen

Nopein ja paras tapa lajin oppimiselle on aloittaa se asiantuntevalla opastuksella. Mikäli kuitenkin haluat opetella lajin itseksesi, varaa itsellesi ainakin apulainen, joka voi tarvittaessa noutaa sinut rantaan, jos jotain sattuu.

 

Tässä videopätkässä on kompaktit ohjeet purjelautailun alkeiden itseopiskeluun.  Lähde:  Starboard Windsurfing

Kuusi tärkeintä vinkkiä alkuun:

1 Aseta lauta veteen niin, että purje on laudasta tuulen suuntaan (poispäin tuulesta) kaatuneena.

2 Nouse laudalle ja asetu seisomaan siten, että masto on suunnilleen jalkaterien välissä.

3 Nosta purjetta hitaasti nostonarusta vetäen. Pidä selkä suorana äläkä yritä riuhtaista purjetta nopeasti. Maltti on valttia. Vedä pikku hiljaa niin vesi valuu purjeen päältä ja purje nouse näin varsin kevyesti.

4 Purjeen noustua kokonaan vedestä, pidä edelleen nostonarusta molemmin käsin kiinni. Purje asettuu näin tuulensuuntaan eikä siihen kohdistu lainkaan tuulen voimaa.

5 Siirrä laudan keulanpuoleinen käsi ns. etukäsi puomille. Ota puomista kiinni noin parinkymmenen sentin päästä mastoa. Ota tämän jälkeen toisella kädellä eli ns. takakädellä kiinni taaempaa puomista ja vedä sillä itseesi päin. Nyt lauta lähtee liikkeelle!

6 Mikäli haluat kääntyä myötätuuleen päin, työnnä mastoa (ja koko rikiä) eteenpäin. Jos haluat kääntyä vastatuuleen päin, työnnä mastoa taaksepäin. Kumpaakin liikettä voi tehostaa vetämällä takakädellä itseään kohti. Tästä se harjoittelu alkaa…

Käännökset

Kulkusuunnan vaihtaminen päinvastaiseksi voi tapahtua kahdella tavalla. Se onnistuu joko tekemällä vastakäännös  vastatuulen kautta (tack) tai myötäkäännös myötätuulen kautta (jiippi).

Linkit videoihin:

Vastakäännönös-video Lähde: HowToWindsurf101

Myötäkäännös-video Lähde: GetWindsurfing windsurfing coaching

Liikkeellelähtö

Opetteluvaiheessa purje nostetaan aina nostonarusta, mutta purjeen voi nostaa helpomminkin. Tämä kuitenkin vaati enemmän harjoittelua.

Rantalähtö (beachstart)-video Lähde: GetWindsurfing windsurfing coaching

Vesilähtö (waterstart)-video Lähde: GetWindsurfing windsurfing coaching

Plaanaaminen

Perusasioiden oppimisen jälkeen on syytä kiinnittää lautaan jalkalenkit ja opetella käyttämään trapetsia. Trapetsi säästää voimaa ja mikäli mielit ajamaan kovempaa pienemällä laudalla, on trapetsi välttämätön.

Se kiinnitetään vyötärölle (vyötärötrapetsi) tai lanteille (istumatrapetsi). Trapetsissa on koukku, joka voidaan helposti kiinnittää puomin trapetsinaruun ja yhtä helposti sen saa myös pois. Aluksi trapetsin harjoittelu tuntuu vaikealta, mutta se kannattaa. Sen avulla on helpompi saada lauta plaaniin.

Video-opastusta plaanamiseen tästä  Lähde: GetWindsurfing windsurfing coaching

Plaanauksessa lauta voittaa keula-aaltonsa ja nousee sen yli, jonka johdosta lauta lähtee vinhaan vauhtiin. Ilmiö on sama kuin moottoriveneellä, joka ensin nousee vähän keulastaan ylöspäin ja hetken päästä suoristuu ampaistakseen vauhtiin.

Millaiset välineet harjoitteluun

Lauta

Helpoiten harjoittelu sujuu nykyaikaisella leveällä nimenomaan aloitteluun tarkoitetulla laudalla. Mikään ei kuitenkaan estä harjoittelua ”isoisän” vanhalla ”mökkilaudallakaan”. Tällöin harjoittelu kestää huomattavasti pidempään, mutta harvalla kai kesällä kiire on.

Tärkeintä laudassa on, että se on riittävän kantava.  Uudenaikaisella leveällä harjoituslaudalla olisi hyvä olla tilavuutta vähintään 50 litraa yli lautailijan painon. Vanhanaikaisella kapeammalla laudalla ylimääräistä tilavuutta saisi olla yli 100 litraa omaa painoa enemmän. Eli jos painat 80 kg, tulisi uudenaikaisessa harjottelulaudassa olla ainakin 130 litraa tilavuutta ja vanhanaikaisessa laudassa yli 180 litraa.

Purje

Purjeen olisi hyvä olla mahdollisimman kevyt ja kooltaan aikuisella 5-6 m² ja lapsella 3,5-4,5 m². Paras purje olisi harjoitteluun tarkoitettu harjoituspurje, mutta kaikki alle 4 kg painavat purjeet toimivat aivan mainiosti.  Maston ja puomin ei ole niin väliä, kunhan ne sopivat kyseiseen purjeeseen. (Unohda tässä vaiheessa kaikki Race-, Formula- ja Slalompurjeet).

Välineitä ei välttämättä kannata ostaa uusina

Parhaat mahdolliset opetteluvälineet eivät ehkä enää tunnukaan parhailta mahdollisilta välineiltä  vuoden harrastamisen jälkeen.  Siksi on aiheellista miettiä, kannattaako niitä ylipäänsä ostaa omaksi. Välineet maksavat uutena helposti 2000 € ja se on iso raha, jos vuodenpäästä tarvitsee jo uudet välineet.

Viisainta voikin olla osallistua opetukseen, jossa saa käyttää parhaita harjoitteluvälineitä ja lisäksi vielä kaupanpäälle opastuksen alkeisiin. Kurssin jälkeen voi  jo ostaa vähän edistyksellisemmät välineet, jotka riittävät vuosiksi eteenpäin.

Mikäli kuitenkin haluaa ehdottomasti oppia itsekseen kaikessa rauhassa ja parhailla harjoitteluvälineillä, voi sellaiset ostaa myös käytettynä.  Tällöin hinta on useimmiten lähempänä 500 € ja aloittelijanpaketin saa helposti myytyä seuraavalle opettelijalle lähes ostohinnalla.

Mikäli purjelautailun aloittaminen kiinnostaa, mutta aloitusvälineet puuttuvat tai muuten kaipaat hyviä neuvoja, ota yhteyttä:

info@saaneuvos.fi